Sí a la nostra llengua

dijous, 27 de gener del 2011

Voleu que us conte... un acudit?

Quan anava a l'institut hi havia un professor que acostumava a acabar les classes amb un acudit. Si no recorde malament, el professor era de la Safor. Gràcies a l'esforç d'aquell docent -i de molts altres- vaig aprendre moltes paraules en la meua llengua. Perquè els professors de valencià tot sols no poden. Pobrets!

Aquell professor, en veure els seus alumnes esgotats, deia: voleu que us conte (un moment de silenci) un acudit? I de seguida tothom reconnectava.

Com anava dient, gràcies a l'esforç de docents com aquell (Robert, li deien?) molts alumnes de l'institut aprenguerem que "acudit" era el mot castellà "chiste" que nosaltres empravem. Robert no va ser mai professor meu, però sí dels meus amics. La frase va caure en gràcia i durant l'esplai, mentre ens menjavem l'entrepà fent un rogle, algú dels seus alumnes deia la famosa frase: voleu que us conte... un acudit? I a continuació ens contava l'acudit que el professor havia soltat a classe.

Val a dir, però, que els acudits solien ser força dolents. Tenia més gràcia veure el meu amic imitant el professor amb la famosa frase que l'acudit en qüestió.

Hui en dia crec que fins i tot ja s'accepta la paraula "xiste" d'acord amb el procés de galleguització que està patint la nostra llengua. "Divide et impera"... I en això estan. Per la meua part, seguiré utilitzant el terme "acudit" que vaig aprendre gràcies a aquell professor.

I parlant d'acudits, en vaig trobar un per Internet que copie a continuació:

Com es diu una persona que parla 3 llengües? trilingüe; i una altra que ne parla dues? Bilingüe; i la que només ne parla una? español.

3 comentaris:

  1. De la Safor havia de ser! És clar que sí! Som el bressol del bon humor! Ie, d'ací a poc actualitzaré el meu blog, que tinc en el forn coent-se una anàlisi de "La pesta blava", de Vicent Bello (1988), però com que té més de tres-centes planes... i li tire quan no tinc altra cosa a fer... tardarà encara un poquet.

    Aprofite per clavar una falca publicitària, jeje:

    www.rafraso.wordpress.com



    El millor, l'acudit final. Quanta raó! Esta setmana m'ha dit una alumna que sa mare vol que, els propers, li'ls escriga en castellà. Pobra analfabeta... Senyor!

    ResponElimina
  2. M'apunte l'acudit del final... molt bo (com la resta del post, tot siga dit).

    ResponElimina
  3. Hola rafraso! Jo ja tinc el teu blog enllaçat. Només escrigues alguna cosa me n'adonaré ;)

    Muntaner, gràcies pel comentari. També et tinc enllaçat. Estem en contacte...

    ResponElimina